Iz 1 kázání

Svědectví:

USA – Minnesota

Dnešní texty byly vytvořeny ve Spojených státech amerických Minnesotskou radou církví. Jejich hlavním tématem je bolest rozdělení mezi lidmi různých ras. Právě rasové otázky považují americké církve za jednu z hlavních příčin vzájemných napětí. Rasismus jako teorie je nepochybně zastaralý. Je jen jedna lidská rasa. Rasismus v praxi však neobyčejně škodí všem, protože brání pestrosti. Jak se bránit rasismu – myslím, že dobrou obranu nabízí víra. Má identita je založená na tom, že jsem synem či dcerou Boží. To mi umožňuje vnímat jiné lidi také jako Boží děti. Křesťané vychází z toho, že před trůnem Beránkovým stojí lidstvo „ze všech ras, kmenů, národů a jazyků“ (Zj 7,9). Rasismus je hřích. Tam, kde je spojen s nerovnováhou v moci, je těžko odstranitelný a jedná se o systémový rasismus, přinášející jedněm nespravedlivé výhody a jiným nespravedlivé nevýhody. Martin Luther King se jednou vyjádřil: Je jednou z hanebných tragédií našeho národa, že segregace v křesťanské Americe se nejsilněji projevuje v neděli v 11 hodin dopoledne, tedy v době, kdy jsou lidé v kostele. V USA jsou opravdu bílé sbory, černé sbory a sem tam i smíšené sbory, kde členové vědomě usilují o to, aby v nich byl prostor pro všechny. Američtí křesťané kladou důraz na to, aktivně se stavět proti útlaku, i tak, že budeme rozbíjet nespravedlivé systémy a zavádět spravedlivější. Martin Luther King často prohlašoval, že „nepokoje jsou řečí nevyslyšených“. Protesty a občanské nepokoje vznikají často proto, že hlasy protestujících nejsou slyšet. Církev může dát hlas právě těm utlačovaným, kterým nikdo hlas nedává a zesílit tak jejich volání po spravedlnosti a osvobození.

ČR – Ukrajinci – Kamila

Dobrý den, Dr. Vymětale, zeptala jsem se několika uprchlíků a většinou mají lidé dobré zkušenosti a jsou velice vděční České republice a lidem tady. Jedná se většinou o ženy s dětmi. Horší situaci už mají muži – Ukrajinci, jichž se ptají, proč nejsou doma. A myslím, že mnohem horší situaci mají muslimové a muslimky, kteří zažívají nepřátelské postoje stále.

Osobně jsem se já, moje dítě a moji kamarádi z koleje ještě nesetkali. V České republice se k nám chovali velmi, velmi dobře a nadále nás podporují. Bohužel ne vždy je možné potkat tak krásné lidi doma, na Ukrajině. Upřímně děkujeme České republice za podporu (dvě srdíčka).

Osobně se u mě v prodejně stal jeden případ, kdy jsem se zdržela u pokladny, a nějaký muž tam mluvil s negativními emocemi. Nerozuměla jsem přesně, co říká, ale byl velmi nespokojený. Konkrétně řekl, že co přišli Ukrajinci, všechno podražilo, pokud jsem to pochopila. Víc případů nebylo, většinou jde o přátelské a milé lidi.

Jiný případ je z nemocnice. Jedna paní tam pracuje a každý den kupuje jídlo pro lékaře. Jednou zkusila něco vysvětlit prodavačce v řeči, v níž se míchala ukrajinština s češtinou. Od té doby ji odmítá ta prodavačka obsluhovat a když ji vidí, otočí se zády. Ukrajinka pak musí čekat na jinou prodavačku, která ji obslouží.

Pokud vím, tak v naší ubytovně si nikdo nestěžoval na jakoukoliv diskriminaci. Žádné takové situace nebyly.

ČR – Romové

Zde bych chtěl poprosit své romské přátele, aby se vyjádřili k tomu, co si myslím: Narodit se jako Rom v ČR znamená, že už je člověk společensky určen. Někde to pociťují děti a jejich rodiče už ve školce, někde ve škole. O zlé pohledy není nouze. Hledat jako člověk tmavé barvy pleti či s maďarským jménem práci či byt je mnohem těžší. Setkat se s přátelským přístupem od neromů je vzácné. Neumíme to ani my v církvích. Kdybychom začali tím, že se naučíme rasismus pojmenovat rasismem a napomenout toho, kdo rasisticky vystupuje, byl by to alespoň dobrý první krok. Druhý by mohly být společné romsko české bohoslužby.

Poprosím vás, Romy, abyste se také vyjádřili – buď teď krátce, nebo pak při čaji a kávě podrobněji.

Učte se činit dobro. Hledejte právo. ‎  לִמְד֥וּ הֵיטֵ֛ב דִּרְשׁ֥וּ מִשְׁפָּ֖ט

Přestaňte jednat zle - jednat dobře se naučte! Prosazujte spravedlnost, podpořte utlačovaného, zjednejte sirotkovi právo a zastaňte se vdov!

 

Učte se činit dobro. Učte se. Nejkrásnější období života bývá dětství. Když člověk chodí do školy, dost často ji nemá moc rád, ale když z ní vyjde, tak na ní vzpomíná jako na krásné období života. Celoživotní vzdělávání je dobrá věc, protože vzdělávat se člověka baví. Hospodin nám radí – velkým i malým, že se máme učit celý život jednu podstatnou věc. Jakou? Učte se jednat dobře, činit dobro. Hebrejština je mimořádný jazyk, který dokáže dobře vyjadřovat intenzitu. Existuje slabý tvar, intenziv – tedy že něco je silné a causativ – tedy, že něco působí dále. Intenzita je i u slovesa TWB - být dobrý. Slabý tvar by se přeložil „učte se být dobří“. Limdů jtev. Intenzivní tvar by znamenal „učte se překonávat dobrem“. Dobro by pak mělo být čím dál tím silnější. Jistě si vzpomeneme na Ježíšovo slovo „učte se překonávat zlo dobrem“. Zde je však causativní tvar, tedy ten ze všech nejsilnější. Učte se dělat takové dobro, které způsobí, že druzí se budou stávat dobrými, takové, které se bude šířit. To je dobro způsobovací, že působí dál.  Toto dobro má nějaký postup. Začne se tím, že člověk přestane jednat zle. Není to snadné, ale zase to není nic tak těžkého. Když přejdeme k dnešnímu tématu, myslím, že největší hřích, který se týká rasismu u nás, je rasismus myšlení a jazyka. Přestaňte jednat zle znamená tedy přemýšlejte nad svým myšlením, jaké myšlenkové stereotypy, které má člověk sám v hlavě, podporují rasismus. Přestaňte rasisticky mluvit. Nejen s příslušníky menšin, ale vůbec. Netolerujte, když někdo rasisticky či předsudečně mluví vedle vás. Když se nemůžete ozvat, tak odejděte či nenaslouchejte.

Dobro je v češtině něco pasivního, postoj, který se projevuje chováním. Aktivní jev je dobročinnost, činit dobro.

Izajáš to ještě zesiluje: Hledejte právo. Prosazujte spravedlnost. Takto různým způsobem se to dá přeložit. Hledat něco znamená, že to ještě úplně nemám a neznám – a chápu to až v průběhu času. Právo a spravedlnost. Často zneužívaná, ale důležitá slova. Právo znamená, že jsou pravidla, která platí pro všechny a všem se měří stejným metrem. Spravedlnost ale znamená ještě něco jiného. Socha spravedlnosti je většinou krásná žena, která má v jedné ruce váhy nebo knihu a v druhé meč. Vyjadřuje to, že spravedlnost musí mít i sílu se prosadit. Bez síly je bezmocná. V biblických slovech „učte se činit dobro, hledejte právo“ je obsaženo mnoho aktivity. Vidím v nich i základ boje za lidská práva. Prosazujte lidskou důstojnost – i pro ty, kteří jsou na okraji, i pro ty, kteří jsou až za tím okrajem. Lidská práva nemají úplně pevné hranice, protože se vynořují stále nové situace, které se musí řešit. Spravedlnost souvisí s důvěrou – je lepší, když se společnost postará i o své nejslabší členy tak, že se nikdo nemá úplně zle, všichni se mají únosně. Francouzský filosof Emanuel Lévinas říká, že spravedlnost vede člověka k tomu, aby překročil její hranice a vstoupil do neprozkoumané a nekonečné říše dobra. Křesťansky bychom možná mohli říci i lásky k bližnímu.

Učte se činit dobro. Hledejte právo. ‎ Přestaňte jednat zle - jednat dobře se naučte! Prosazujte spravedlnost, podpořte utlačovaného, zjednejte sirotkovi právo a zastaňte se vdov!

 

(Mikuláš Vymětal)

Iz 1 kázání.docx